Η μείωση ή ακόμα και η εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που παράγονται από τα επιβατικά αυτοκίνητα αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Ως γνωστόν, η ευρωπαϊκή στρατηγική για το κλίμα στοχεύει στην επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2050.
Η δύσκολη προσπάθεια μείωσης των εκπομπών από τα αυτοκίνητα
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει σημειώσει πρόοδο όσον αφορά τη μείωση των εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, με εξαίρεση τον τομέα των μεταφορών, ο οποίος ευθύνεται σχεδόν για το ένα τέταρτο των συνολικών εκπομπών τέτοιων αερίων στην Ευρώπη. Μάλιστα, οι μισές από τις εκπομπές αυτές προέρχονται από τα επιβατικά αυτοκίνητα και μόνο.
Όπως είναι εύλογο, για να υπάρξει αισθητή μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα με κινητήρες καύσης δεν αρκεί να διερευνηθούν τύποι εναλλακτικών καυσίμων αλλά απαιτείται η όσο το δυνατόν μαζική υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΕΣ) που δημοσιεύτηκε αυτή την εβδομάδα, τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα, που κάποτε θεωρούνταν ότι αποτελούσαν μια λύση σταδιακής μετάβασης από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα στα ηλεκτρικά, εξακολουθούν να ταξινομούνται ως «χαμηλών εκπομπών», μολονότι η διαφορά μεταξύ των εκπομπών που μετρούνται σε συνθήκες εργαστηρίου και αυτών που καταγράφονται στον δρόμο είναι κατά μέσο όρο 250 %.
Εναλλακτικά καύσιμα: Μπορούν να δώσουν τη λύση στο πρόβλημα;
Η βιομάζα που παράγεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι αρκετή για να θεωρηθεί αξιόπιστη λύση έναντι των παραδοσιακών ορυκτών καυσίμων. Μάλιστα σύμφωνα με το ΕΕΣ τα βιοκαύσιμα δεν αποτελούν ανταγωνιστική πρόταση από οικονομική άποψη και η βιωσιμότητα των βιοκαυσίμων είναι υπερεκτιμημένη.
Οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων, όπως τα βιοκαύσιμα, μπορεί να είναι επιβλαβείς τόσο για τα οικοσυστήματα όσο και για τη βιοποικιλότητα και την ποιότητα του εδάφους και των υδάτων.
Καθώς οι εκπομπές CO2 από τις μηχανές καύσης δεν έχουν μειωθεί ή δεν μπορούν να μειωθούν, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία φαίνονται ως η μόνη βιώσιμη εναλλακτική. Επειδή η βιομηχανία μπαταριών της Ευρώπης έχει μείνει πίσω σε σχέση με τους παγκόσμιους ανταγωνιστές της, τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά οχήματα έχουν μεγάλο κόστος αγοράς και δεν είναι προσιτά για μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Γι’ αυτό υπάρχει κίνδυνος η «επανάσταση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων» στην Ευρώπη να βασιστεί στις εισαγωγές και τελικά να αποβεί εις βάρος της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και των πάνω από 3 εκατομμύρια θέσεων εργασίας που αυτή αντιπροσωπεύει.
Με πληροφορίες από την επίσημη σελίδα του ΕΕΣ